maanantaina, marraskuuta 16

mulla on ongelma


Ihana viikonloppu takana. Meidän piti olla eilen yökkäreissä koko päivä ja chillata vaan, mutta päivästä tulikin suhteellisen reipas. Kävimme aamulla uimassa, sen jälkeen kävimme parin tunnin kävelylenkillä, sitten maalasin keittiön kaakelit uudestaan ja lopuksi siivosimme koko kellarin. Huh. Joku mitalihan tästä pitäisi saada, eikö ;) ?




Minulla on pieni ongelma. Näyttää taas siltä, että muutama ylimääräinen kilo on hiipinyt kroppaani ja olo on hippasen verran tukala. Osa teistä on nähnyt minut livenä ja osa kuvissa. Tiedän, etten näytä ylipainoiselta ( tai niin ainakin kaikki sanoo ), mutta numerot eivät valehtele. BMI:n mukaan olen 'lievästi lihava'.




Syön loppupeleissä suhteellisen terveellisesti. En syö päivittäin eineksiä, hamppareita, pizzoja tai mitään muutakaan superlihottavaa. Tottakai välillä, mutta oikeastaan hyvin harvoin. Suurin ongelmani lienee karkit ja juusto sekä iltasyöminen. Päivät menee todella hyvin eikä oikeastaan tee edes mieli mitään herkkuja, mutta auta armias kun se ilta alkaa lähenemään, johan alkavat tämän mamman makunystyrät hyrräämään. Iltaisin tulee vedettyä juustoa leivällä, namppaa ja sit vielä vähän juustoa.




Jos päivällä ei syö tarpeeksi se kostautuu illalla. Se on fakta. Tiedän sen ja tiedän monta muuta asiaa miksi ylimääräiset kilot ovat tulleet. Tiedän myös tasan tarkkaan miten saan ne pois, mutta.....miksi se on niin vaikeaa? Eikö minulla ole jo tarpeeksi turvonnut olo? Eikö jo riitä? Miksi tungen vielä sontaa suuhuni? Mihin asti täytyy mennä, että tajuan lopettaa?





Monia kysymyksiä liikkuu päässä ja monia fiiliksiä asiasta! 10 kiloa pitäisi saada pois, mutta 5 riittäisi tähän alkuun.

Mikä motivoi teitä lopettamaan herkuttelun ja saamaan painon kuriin? Kaikki vinkit ja tsempit otetaan vastaan.

//Weight battle.

SHARE:

26 kommenttia

  1. Mä en osaa vastata tuohon herkuttelun lopettamiseen, koska mä herkuttelen suhteellisen usein, mutta sen vastapainoksi liikunkin suhteellisen usein :)

    Mutta tuohon BMI-juttuuun on sanottava se, että sitä ei kannata sokeasti tuijottaa. Paino kun voi olla muutakin kuin läskiä ja esim. lihaksikkailla ihmisillä voi hyvinkin olla "ylipainoisen" BMI, vaikka ylipainoa ei oikeasti olisi, sillä lihas painaa enemmän kuin läski. Ja myös pituus saattaa vääristää BMI:tä, sinäkin kun olet pitkä nainen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kunhan edes liikkuis niin täs ois jotain järkee!!

      No sitä mun siskokin on sanonut, ettei ihan siihen kannata luottaa, mutta....onhan se karua katsottavaa...:/

      Poista
  2. Itse olen tuohon iltanaposteluun tehnyt tämmöisen ratkaisun: teen kurkku/porkkana/paprikatikkuja tai pilkon melonin/omenan/päärynän/appelsiinin yms ja vielä muutamia viinirypäleitä nätisti tarjolle lautaselle tai kulhoon. Siitä sitten saa napostella sen miten jaksaa... Saan iltanapostelun, mutta on kevyttä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yes, kiitos tästä vinkistä! Täytyy ottaa kokeiluun!! Kyllä mä pystyn tähän :)

      Poista
  3. Sama juttu - tiedän tasan mistä kilot tulevat ja miten ne saa pois mutta miksi se on niin hankalaa! :D Mun pitäisi saada väh. 15 pois, mutta 5 riittäisi hyvin tsemppaamaan ja siinä voisi sitten taas vähän aikaa pysyä. Mun pitäisi liikkua enemmän, se on mun pahe. Syön ihan OK-terveellisesti, toki kerran pari viikossa herkuttelen (mutten silloinkaan överisti). Sillä se itsellä korjaantuisi, kunhan vain saisi niskasta kiinni. Ehkä torstaina odottava punnitus, kuntotesti ja kehonkoostumusmittaus herättelisi sitten hiukan ;)

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin no älä muuta sano! Se on ihan uskomatonta. Ja miksi paha olo voittaa hyvän olon? En tajua!

      Mielenkiintoista. Minne olet menossa punnitukseen ja kuntotestiin? Se olisi mulla kanssa hyvä. Ehkä sitä siinä heräisi??

      Poista
  4. Saman asian kanssa kamppaillaan joka kevät ja syksy. Nyt pitäisi tikistää 3-4 kiloa pois, että housut mahtuisivat jalkaan. Uusia en osta! Jossun kanssa olen samaa mieltä tuosta BMI:stä, sitä ei kannata tuijottaa.
    Minulla tuohon herkutteluun toimii parhaiten se etten pidä kotona mitään herkkuja. Ja kieltäydyn syömästä herkkuja töissä (missä on aina jotain tarjolla...). Sallin herkuttelun jos käyn kylässä tai kerran viikossa voin ottaa jonkun herkun kahvilassa. Eli aika radikaalisti mun pitää herkuttelu rajoittaa, jos haluan että paino laskee. KOtona herkkuhimon yllättäessä juon lasillisen sokeritonta mehukeittoa tai syön hedelmän. Iltanaposteluun sopii hyvin vihannes/juuresdippi.
    Ja aerobista liikuntaa pitää olla PALJON! Näin 4-kympin kynnyksellä muutaman kilon pudottaminen on 200% vaikeampaa kuin parikymppisenä, vaatii siis rajumpia otteita. Mihinkään pussikuureihin tms. en kuitenkaan lähde, normiruualla ja liikunnalla hoidan homman aina! :) Tsemppiä keventymiseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yep! Mul kans housut kiristää!! Ärsyttävää!!

      Mulla on toiminut sama, että jos ei ole herkkuja niin ei tule syötyä, mutta kyllähän sitä aina jotain keksii, kuten niitä juustopaloja....

      Sen oon muuten kans huomannut, että ennen lähti niin helposti muutama kilo ja nyt ei lähde sitten millään! Ai että tää vanhuus on niiiin ihanaa....NOT!

      Poista
  5. Ite olen ollut melkein aina saman painoinen, jos ei lasketa silloin nuoruudessa ko meni överiksi laihduttamine :(
    Olen sitä mieltä, että n.3-4 tunnin välein syö aina jotain, tietysti mahdollisimman terveellisesti mitä noudatatkin. Näin aineenvaihdunta pysyy koko aijan käynnissä eli nyt vain syöt pieniä aterioita 3-4 tunnin välein :), nautit syömisestä. Se on kyllä tosi,että jos on päivän ns.huonolla syömisellä, niin illalla kostauttuu ja vois syödä suurinpiirtein kaikki mikä liikkuukin :). Ite olen ollut karkkilakossa n. reilu 3 kukautta ja 2 eka viikkoa oli yhtä tuskaa, mutta sen jälkeen helpotti. Karkkilakkoon aloin ihan hampaitten takia ja näyttäis samalla lapsille hyvää esimerkkiä. Olen aina ollut normaalki kotiruoan kannattaja, enää harvoin syödään mitään roskaruokaa....ehkä ko on ollut viihteellä, niin sekin maistuu silloin hyvältä :) Veden juontihan on myös tärkeä ainenvaihdunnan kannalta. Terveellisiä smootheita teet jääkaappiin valmiiksi, niin voit aina niitä kurpassa. Herkuttelu päivän otat kerran viikoossa, itelle ei kannata olla liian ankara. Tsemppiä koitokseen. Hitaasti, mutta varmasti hyvä tulee <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yep! Mä niin tiedän tuonkin, että pitäisi syödä 3-4tunnin välein! Voi miten vaikeaa sekin voi olla..huh!

      Kiitos hyvistä vinkeistä! Nyt tää vaan täytyy aloittaa ja lopettaa tämän ruikuttaminen!!

      Poista
  6. Täällä myös lievästi ylipainoinen BMI:n mukaan, mutta olen yrittänyt jättää nämä viralliset laskurit mielestäni ja tarkastella enemmän omaa oloani. Vajaa kymmenen kiloa olisi "normaaliin painoon", mutta menen superhitaasti ja itselläni motivoi parhaiten oman olon ja vaakalukeman yhdistelmä siihen, että otan itsestäni niskasta kiinni. Siinä kohtaa ei oikeastaan auta mikään muu kuin syöminen muutaman tunnin (n. 4h) välein, annoskokojen tarkkaileminen ja valitettavasti niiden herkkujen minimoiminen. Ei lainkaan kivaa, mutta näissä asioissa oikotietä onneen ei kai ole, haha! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on! Turha niitä lukuja on katsoa, mutta josko ne herättäis ja sais jotain motivaatiota aikaiseksi?

      Todella harmillista on se, että terveellinen syöminen tuottaa vaikeuksia...uskomatonta!

      Poista
  7. Samassa veneessä ollaan, paino on noussut ihan yhtäkkiä sellaisen neljä kiloa jo ennestään vähän turhan suuren lukeman päälle. Viitisen kiloa pitäisi siis ainakin pudottaa heti alkuunsa, jolloin oltaisi edes siellä normaalipainon puolella. Itselläni vaanii vielä diabeteksen sukurasite niskassa, eli ihan terveyden näkökulmastakin pitäisi saada painoa alas. Mutta tää pimeys, kylmä, vesisade, äääh... Ja joulukin vielä tulossa syöminkeineen! Voi voi, vinkkejä kaipaan siis itsekin :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yep! Juuri näin! Mul kans on tullut se 4-5 kiloa ja ihan tost noin vaan. TsupTsup!! Niin, onhan noita kaikkia syitä ja niihin on hyvä turhautua, kun oikeesti pitäs vaa ottaa itestään niskasta kiinni!! huoh!

      Poista
  8. Voe, ihan saman postauksen voisin copypastettaa omaankin blogiin, allekirjoitan joka sanan! Iltasyömiset, miten hankalaa niitä onkin rajoittaa!! Minulla on sitten se, että jos illalla saakin syömiset kuriin, niin sitten herään yöllä nälkäisenä ja syön säästetyt kalorit samantien!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep!Pitää varmaa laittaa lukko kaappeihin :))! Hahah! Yep! Mulla sama, sit tulee yöl nälkä ja pompin jääkaapille. Tai oikeastaan mulla ei välttämättä ole edes nälkä, mutta tekee vaa mieli.

      Poista
  9. Se aloittaminen on niin vaikeaa, tiedän <3 Sun pitää nyt vain päättää että sä teet sen, sä pystyt siihen ja sä onnistut <3 Tsemppiä ihana <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ah! Siis niin kamalaa...:((! Kiitos paljon Johanna <3

      Poista
  10. Mua motivoi kun katsoin kuvaa itsestäni, mistä en tunnistanut itseäni. Koska olen krooninen herkuttelija, herkkujen täydellinen poisto ruokavaliosta ei olisi onnistunut pidemmällä tähtäimellä. Niinpä suklaa holistina annoin itselleni luvan syödä 4-6 palaan suklaata päivässä, toki niiden kalorit oli sitten muusta syömisestä pois. Itseäni inspiroi myös syömisteni kirjaaminen, siinä näkee hyvin mitä syö, käytin Nutris-ohjelmaa, josta näki myös hyvin sen, saako päivän aikana tarvittavat vitamiinit syömästään ruuasta. Aloitus on aina vaikeinta. Mutta itse jäin jopa tohon Nutrikseen kirjaamiseen vähän koukkuun, se oli sitten oma hommansa vieroittaa itsensä siitä. :D Kunnon aamupalaan kannattaa panostaa, puuro pitää yksinkertaisesti nälän kauiten poissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulis joo, että se motivois!! Mut eipä ole mua motivoinut...:(. Jotain täytyy täälläkin keksiä, jotain mikä toimii.

      Poista
  11. Tsemppiä tsemppiä! <3 Kova ja luja päätös, siitä se lähtee! Täällä sama mielessä nyt vielä ennen joulua! Päätöksen teko on vaan niin vaikeaa! Arg! Mutta, ollaan sitkeitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Yep! Kuinka se voikin olla niin vaikeaa! Tsemppiä sinnekin <3

      Poista
  12. Unohda BMI, se kun ei tosiaan kerro välttämättä totuutta. Ateriavälit kuntoon, yli puolet päivän kokonaiskalorimäärästä ennen klo 16. Niillä pääsee jo pitkälle. Aloita vaikka niin, että herkuttelet sillä juustolla joka toinen päivä? Mä myös olen varsinainen herkuttelija, mutta liikun työssä niin paljon että paino sallii. Se onkin toinen juttu onko se terveellistä. >:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yep! Unohdan, mutta lievästi lihava ei kuulosta kivalta.

      Hyvä idea ja olenkin joskus tehnyt noin, että joka toinen päivä ja sit joka kolmas , jne! Nyt vaan jokin tökkii tässä päätöksen tekemisessä...:/

      Poista
  13. Voi nainen, näytät niin hyvältä ja hyvinvoivalta, että vastaantulijat kadehtii. ♡

    VastaaPoista

Kiitos! Thank you!

Blogger Template Created by pipdig